Kevätkokous 13.3.2019

Yhdistyksemme sääntömääräinen kevätkokous pidettiin keskiviikkona 13.3.2019 klo 13.00 Vaparin kokoustilassa, Valtakatu 51, Lappeenrannassa.

Kokouksen aluksi ojennettiin Lauri Sevònille liiton myöntämä kultainen ansiomerkki.

Kokouksen puheenjohtajana toimi Riitta Paltemaa sihteerinä Eeva Koskimies, pöytäkirjan tarkastajina Kirsti Kainlauri ja Marianna Terävä.

Piirikokousedustajiksi vuodelle 2019 valittiin Anneli Becker, Liisi Lyijynen, Irja Putkinen, Marianna Terävä, Leena Monola ja Vaula Mustalahti.

Vuosi 2018 oli yhdistyksen 46. toimintavuosi, jonka teemana oli ”Seniorit – nettiajassa”.

Jäsenistö toteutti teemaa osallistumalla yhdistyksen sekä piirin järjestämiin tilaisuuksiin ja kerhotoimintaan. Kaikkiaan 12 kerhoa tarjosivat mahdollisuuden virkistymiseen, henkisen ja fyysisen kunnon ylläpitämiseen sekä yhdessäoloon.

Jäsenmäärä 31.12.2018 oli 351, josta varsinaisia jäseniä oli 350 ja yksi kunniapuheen-johtaja. Jäsenten keski-ikä oli 77 vuotta ja liitonjäsenten keski-ikä oli 76 vuotta. Vuoden aikana uusia jäseniä liittyi 30 ja eronneita oli 56, joten jäsenmäärä vähennys oli 26 henkilöä. Yleisimmät eroamisen syyt olivat jäsenmaksun maksamatta jättäminen (26) ja oma eroilmoitus (30).

Toimintavuoden aikana järjestettiin kaikille jäsenille yhteisiä ohjelmallisia kuukausi-tapaamisia 9, joista kaksi oli sääntömääräisiä kokouksia. Lisäksi toukokuussa järjestettiin perinteinen seniorikävelytapahtuma. Lisäksi järjestettiin teatteri-, kulttuuri-, ja oopperamatkoja, sekä yksi ulkomaanmatka.

Hallitus kokoontui toimintavuotena yhdeksän kertaa.

Hallitus on terävöittänyt toimintaansa laatimalla toimihenkilöiden toimenkuvat ja talousohjesäännön. Lisäksi hallitus on laatinut yhdistykselle strategian ja vision sekä määritellyt yhdistykselle arvot, jotka ohjaavat toimintaa ja kehittämistä.

Nettisivut uudistettiin ja jäsenrekisterijärjestelmä Kilta, jota käytetään myös nettilaskutuksessa ja tiedottamisessa, otettiin käyttöön loppuvuodesta.

Yhdistyksen talous perustuu jäsenmaksuihin, mahdollisiin avustuksiin sekä muuhun varainhankintaan. Yhdistyksen tulos vuodelta 2018 oli 397,64 euroa alijäämäinen. Alijäämä johtuu sitä, että vuoden 2017 ja 2018 jäsentiedotteet painatettiin ja postitettiin vuonna 2018. Vuoden 2018 esitteen painatuskustannukset katettiin ilmoitus ja mainosmyynnin tuloilla, mutta postimaksut (1,50 euroa/kirje) rasittavat taloutta kohtuuttomasti, joten jatkossa pyritään mahdollisimman paljon sähköiseen viestintään.

Eeva Koskimies, sihteeri