Kevätkokous 11.3.2020

Yhdistyksemme sääntömääräinen kevätkokous pidettiin keskiviikkona 11.3.200 klo 13.00 Vaparin kokoustilassa, Valtakatu 51, Lappeenrannassa.

Kokouksen puheenjohtajana toimi Riitta Paltemaa, sihteerinä Eeva Koskimies ja pöytäkirjan tarkastajina Sirkka Harvio ja Marianna Terävä.

Piirikokousedustajiksi vuodelle 2020 valittiin Anneli Becker, Kirsti Kainlauri, Hely Kantanen, Pekka Lattu, Vaula Mustalahti ja Marianna Terävä.

Yhdistyksen 47. toimintavuotena toteutettiin edellisen vuoden tapaan ”Seniorit – nettiajassa”- teemaa. Kilta-jäsenrekisterijärjestelmä on otettu käyttöön jäsenlaskutuksessa, tapahtumakalenterina ja tiedottamisessa. Postimaksut ovat kohonneet melkein vuosittain (1,60 euroa/kirje vuonna 2020), joten hallitus on pyrkinyt viestimään mahdollisimman paljon sähköisesti. Lisäksi hallitus on laatinut painetun jäsentiedotteen, johon on koottu yhdistyksen toimintakalenteri, tiedot kerhojen toiminnasta ja yhteystietoja. Tiedote on postitettu kaikille jäsenille.

Vuonna 2019 jäsenmäärä kääntyi hienoiseen, 3,6 %:n, nousuun.  Vuoden aikana uusia jäseniä liittyi 58 ja eronneita oli 44, joten jäsenmäärä lisäys oli 14 henkilöä. Yleisimmät eroamisen syyt olivat jäsenmaksun maksamatta jättäminen ja oma eroilmoitus. Jäsenmäärä 31.12.2019 oli 363, josta varsinaisia jäseniä oli 362 ja yksi kunniapuheen-johtaja. Jäsenten keski-ikä on pysynyt viime vuodentasolla, ollen oli 77 vuotta, liiton jäsenten keski-ikä oli 76 vuotta.

Kerhojen toiminta on tärkeä osa yhdistyksen toimintaa. Kaikkiaan 12 kerhoa tarjosivat mahdollisuuden virkistäytymiseen, henkisen ja fyysisen kunnon ylläpitämiseen sekä yhdessäoloon. Vuonna 2019 kerhot kokoontuivat 299 kertaa, joissa osallistujia oli yhteensä 3616 jäsentä.

Toimintavuoden aikana järjestettiin kaikille jäsenille yhteisiä ohjelmallisia kuukausitapaamisia 9, joista kaksi oli sääntömääräisiä kokouksia. Lisäksi toukokuussa järjestettiin perinteinen seniorikävelytapahtuma. Kerhotoiminnan ja kuukausitapaamisten lisäksi järjestettiin teatteri-, kulttuuri-, ja oopperamatkoja sekä yksi ulkomaanmatka.  Hallitus kokoontui

kaikkiaan yhdeksän (9).

Tulos osoittaa 6846,01 ylijäämää, jossa ovat mukana Lappeenrannan kaupungin erityisliikunta-avustus 800 euroa ja säästöpankkisäätiöltä saatu 1000 euroa toiminta-avusta. Lisäksi oma varainhankinta mm. mainosmyynti tuotti 1.500 euroa. Sähköisten palvelujen käyttöönotto ja ilmoitusten keskittäminen ovat myös tuottaneet säästöä. Talouden positiivinen kehittyminen on mahdollistanut mm. kerhojen toiminnan avustamisen ja kokoontumistilojen vuokrien maksamisen sekä varautumisen yhdistyksen tulevaan 50-vuotisjuhlaan ja historiikin teettämiseen.

Eeva Koskimies